Somemarkkinointi on tullut luonnolliseksi osaksi jokaisen yrityksen markkinointiviestintää ja mainontaa. Mutta mitä kannattaa ottaa huomioon, jos suunnittelee vasta aloittavansa sosiaalisen median hyödyntämistä?
Listasin seitsemän vinkkiä, joilla pääsee ainakin hyvään alkuun:
- Karsi. Valitse käyttöön vain ne sosiaalisen median kanavat, jossa voit parhaiten tavoittaa kohderyhmäsi ja keskity niihin. Jokaisella somekanavalla on omat erityispiirteensä, heikkoutensa ja vahvuutensa. Kartoita, mitä kanavaa kohderyhmäsi käyttää, mikä on kyseisen kanavan rooli ja toimintakulttuuri. Kysy tarvittaessa apua ammattilaiselta.
- Perehdy. Opettele käyttämään valitsemaasi kanavaa kunnolla, jotta saat siitä parhaimman hyödyn irti. Sosiaalisen median kanavilla on omat algoritminsä, jotka vaikuttavat näkyvyyteesi. Jos et aio toteuttaa somemarkkinointia itse, varmista, että siihen varattu henkilö osaa asiansa.
- Laadi tavoitteet. Tee sosiaalisen median strategia. Vain tavoitteellinen ja johdonmukainen toiminta tuottaa lisäarvoa yrityksellesi. Toimintatason tavoite voi olla esimerkiksi saada lisää seuraajia, saada kävijöitä nettikauppaan tai osallistujia tapahtumaan. Mielikuvatavoite voi olla brändin imagon vahvistaminen. Mieti, miten voit seurata tavoitteiden toteutumista.
- Laadi aikataulu. Julkaise sosiaaliseen mediaan sisältöä riittävän usein: sopiva frekvenssi voi olla esimerkiksi päivittäin, joka toinen päivä tai kerran viikossa. Panosta ennemmin sisällön laatuun kuin julkaisujen määrään.
- Tunne kohderyhmäsi. Pyri tarjoamaan heille arvoa; kuten tietoa, ideoita, vinkkejä, kokemuksia ym. Sanotaan, että oikea suhde asiakkaan kokeman arvon ja perinteisen mainostamisen suhteen on 80% ja 20%. Liian tuputtava käyttäjätili koetaan helposti häiritseväksi.
- Ole rakentava ja varovainen. Yrityksen ei kannata pilata omaa mainettaan liian raflaavilla mielipiteillä esimerkiksi politiikasta tai uskonnosta. Vastaa aina negatiiviseen palautteeseen ja vihapuheeseen asiallisesti ja ystävällisesti.
- Ole uniikki ja mahdollisimman aito. Sopiva inhimillisyys ja kohderyhmän kanssa jaetut kokemukset/ arvot luovat samaistuttavuutta, tunnesidettä ja uskollisuutta.
Näillä pääset alkuun somevalloituksesi suunnittelussa. Sosiaalisen median onnistunut käyttö ei tosiaan ole rakettitiedettä, mutta mainostaminen ja brändin rakentaminen sen kautta vaatii pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta, viestinnällisiä ja visuaalisia kykyjä sekä alustan teknistä ymmärrystä.
Tiivistetysti todettakoon, että sosiaalinen media on haastava, mutta paljon mahdollisuuksia tarjoava markkinointiympäristö, jonka hyödyntämisessä voi kehittyä paremmaksi. Sosiaalinen media poikkeaa muista medioista erityisesti siinä suhteessa, että se on elävä, ja näin myös vähemmän hallittava kokonaisuus. Lisäksi on huomioitava, että sosiaalisen median alustat kehittyvät koko ajan – se mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää yhtä hyvin huomenna. Oman kohderyhmän tunteminen, sekä markkinoinnin peruskysymykset, kuten mitä, kenelle, miksi ja miten auttaa kuitenkin pitkälle.
Kysy rohkeasti apua ammattilaiselta
Jos koet, että yrityksessänne on tarvetta panostaa enemmän sosiaaliseen mediaan, mutta siihen ei ole aikaa tai tarvittavaa osaamista, suosittelen kysymään rohkeasti apua ammattilaiselta.
Lue lisää sosiaalisesta mediasta esim. Markkinointi&mainonta verkkolehdestä